Cherry blossoms… cherry blossoms everywhere! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Carliene - WaarBenJij.nu Cherry blossoms… cherry blossoms everywhere! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Carliene - WaarBenJij.nu

Cherry blossoms… cherry blossoms everywhere!

Blijf op de hoogte en volg Carliene

05 April 2014 | Zuid-Korea, Seoel



Hoi allemaal :)

Het is al bijna weer meer dan een week verder na mn laatste verhaal. Dr is al weer zoveel gebeurd in die tijd dat ik het niet dag bij dag zal gaan beschrijven want dan ben ik nog wel even bezig ;). Zoals ik vorige keer vertelde ben ik nog met die Amerikaanse jongen naar een paleis geweest(die qua stijl vrij hetzelfde was als die andere maar in zijn opzet weer anders) en hebben we door Bukchon wijk gelopen waar je nog veel huizen hebt die in traditionele stijl zijn gebouwd (maar er wel vrij nieuw uit zagen). De andere dagen ben ik nog wat gaan shoppen op verschillende plekken in Seoul. Niet altijd even succesvol maar het is al een hele ervaring om al die winkels en super grote department stores te zien. Wat wel opvalt is dat zodra je een winkel binnen loopt je luidruchtig door het personeel (dat er in grote getalen rond loopt) begroet wordt met iets in de trant van “Welcome, dit is (vul in naam van winkel). Voor het geval je vergeten was welke winkel je was binnen gelopen :P. Ook ben ik er achter gekomen dat vrouwen hier echt onmogelijk kleine voeten hebben, want mijn maat 38 vinden ze groot. Ook heb je vooral keuze uit 2 soorten schoenen. Of sneakers/hardloop schoenen of gigantisch hakken. Ik heb echt ontzag voor vrouwen met hakken want dat is hier niet bepaald makkelijk met allerlei heuvels, onregelmatige wegen en het OV geweld (lees heen en weer worden geschud in bus, die echt geen rekening houd met mensen die moeten staan, en metro). Het is maar goed dat je hier in het ov vaak toch als sardientjes in een blik op gepropt staat zodat toch je niet veel ruimte hebt om uberhaupt om te vallen ;)
Zondag ben ik gaan wandelen met Anna en Natsuko bij 1 van de vele bergen/heuvels rondom Seoul. Ik had er even niet bij stil gestaan dat wat je ook doet in Seoul, je bent niet de enige. Dus ook hier gingen we in grote getalen naar de top (375m) met de gemiddelde koreaan natuurlijk helemaal voorzien van de meest recente outfit: wandelkleren, pet, loopstokken, bergrugzak en stevige wandelschoenen. Ondanks de massa mensen was het wel een leuk en mooi tochtje want veel struiken en bomen zijn net in bloei gekomen (vooral japanse kers, gele forsythia, en nog één met paarse bloemen waarvan ik de naam niet kan vinden). Daarna hebben onderaan nog lekker gegeten in een van de vele restaurants daar.
Verder ben ik deze week dan echt begonnen met mijn stage op de universiteit. Het was erg leuk om de professor eindelijk te ontmoeten en ze is heel aardig en haar Engels is erg goed (vooral vergeleken met die van de gemiddelde Koreaan). Daarnaast heb ik ook medestudenten en phd’ers ontmoet met wie ik op het kantoor zit. Wat wel grappig is is dat ik nu wel een beetje kan voorspellen welke vragen er gesteld zullen worden als ik een nieuw iemand ontmoet. Namelijk, Wat is je naam? Waar kom je vandaan? Hoe kom je er bij om naar Korea te komen? Hoe lang blijf je? Hoe oud ben je?. Vooral die laatste vraag is hier nog wel een ding omdat hiërarchie op basis van leeftijd erg belangrijk is. Bijvoorbeeld gebruik je formele taal al bij iemand die 1 jaar ouder is dan dat jij bent. Maar omdat ik buitenlander ben vinden ze het al weer wat minder erg als ik er een foutje in maak en het scheelt natuurlijk een hoop dat het Engels niet zo’n duidelijke formele/informele verschil heeft. Maar tussen Koreanen is dit dus wel belangrijk om zo gelijk vast te kunnen stellen hoe elkaar aan te spreken.
Deze week ben ik ook gelijk ondergedompelt in de harde werk sfeer van de Koreanen. Zo zijn mijn werkdagen van 9-6 (eigenlijk hoef ik maar 40 uur per week te maken), en heb ik mijn eerste avond overwerken er ook al weer opzitten en heb ik vrijdag de eerste versie van mijn research proposal al moeten inleveren. Maar tot nu toe is het ook wel gezellig op kantoor. Elke dag gaan we gezamelijk lunchen (en soms ook avond eten) ergens op de campus en heb ik dus ook al weer veel verschillende koreaanse gerechten gegeten, wat voornamelijk bestaat uit soep met noedels en groeten of rijst met vlees/vis en verschillende bijgerechten waarbij Kimchi natuurlijk nooit ontbreekt. Wat hier ook wel erg gebruikelijk is, is het delen van het eten. Zo bestel je vaak 1 gerecht waar je met zn alle van eet of bestelt verschillende gerechten waar iedereen wat van eet. Wat ook wel mooi is dat de Koreanen zich graag thuis voelen op kantoor dus heeft iedereen soort van huis/bad slippers (denk adidas gestreepte bad slippers) die bij aankomst smorgens gelijk aangetrokken worden. Daarnaast hebben ze een dekentje voor als het koud is en worden de tanden netjes gepoetst na elke maaltijd.
Zoals ik eerder ook al zei staan veel bomen nu in bloei en dat is op de campus niet anders. De campus is echt onmogelijk groot maar wel mooi aangekleed met groen en parkjes. Koreanen zijn helemaal weg van de Japanse kers, dus als je een rondje over de campus doet hoor je om de paar passen wel de oh’s en ah’s en moet je uitkijken dat je niet tegen iemand aanloopt die in 1 keer stil gaat staan om een foto te maken. Maar mij hoor je niet klagen want ze zijn inderdaad erg mooi (oordeel zelf maar aan de hand van de foto’s ;)).
Voor dit weekend staat nog op de planning om naar Lotte World (een super groot department store) gaan om boodschappen te doen (eindelijk yoghurt gevonden :) en kijken of ik toch maar een gewatteerde sprei kan vinden) en zondag ga ik naar een opname van de kpopchart show ‘inkigayo’ (verschillende idols die op dit moment een nieuw album aan het promoten zijn geven een live optreden van de titel nummer) waar de professor speciaal voor mij kaartjes voor heeft weten te regelen. Dus ben super benieuwd hoe dit zal zijn :)!
Het is al weer een aardig lang verhaal geworden dus ik zal het hier maar bij laten!

Hier nog wat fotot’s
https://www.flickr.com/photos/57953923@N03/sets/72157643440417893/

안녕히 계세요! (tot ziens)

  • 05 April 2014 - 20:53

    Paulien:

    Weer 'n leuk verhaal Carliene! Echt super nice dat jij nu stage loopt in Korea! Veel plezier daar! Groetjes Paulien

  • 06 April 2014 - 14:57

    Alienne:

    Hai Carliene,

    leuk al die verhalen; en wat doe je weer veel nieuwe indrukken op zeg!!!
    En nu komen je ouders ook al snel; ben benieuwd wat zij ervan gaan vinden............
    Heel veel liefs en geniet!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Carliene

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 14422

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 10 September 2014

Seoul, South Korea

16 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Aruba

Landen bezocht: