7. Thailand, land van de vele boedha’s en tempels - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Carliene - WaarBenJij.nu 7. Thailand, land van de vele boedha’s en tempels - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Carliene - WaarBenJij.nu

7. Thailand, land van de vele boedha’s en tempels

Blijf op de hoogte en volg Carliene

20 Juli 2014 | Thailand, Bangkok

Hoi Allemaal,
Ondertussen ben ik weer veilig terug op Koreaanse bodem!! Thailand was super leuk en heb veel meegemaakt in twee weken tijd.....

(WAARSCHUWING!!! Alleen verder lezen als je de tijd hebt... het is een heeeeeeel lang verhaal geworden :))

Aankomst Bangkok
7 juni was het dan zo ver... om 17 uur koreaanse tijd vertrok ik vanaf Incheon Airport en 6 uur later veilig en wel geland in Thailand en geen moeilijkheden bij douane. Na mijn bagage bij elkaar te hebben geraapt opzoek naar een taxi om naar het centrum en hotel te komen. Daar zat Franca, mijn nichtje die op het moment aantal maanden door zuid-oost azië aan het reizen was, al op mij te wachten.
Verschillende mensen hadden me al gewaarschuwed dat je met taxi’s moet oppassen omdat ze je gemakkelijk te veel vragen. Door iemand aan de infobalie gevraagd het adres in Thais te vertalen zodat ik zeker wist dat ik op de goeie plek terecht zou komen. En toen op naar de rij wachtende taxi chaffeurs. Ik dacht dat ik een goede te pakken had die op meter liep. Maar naar een paar minuten onderweg te zijn haalde de chaffeur een blaadje tevoorschijn waarop stond dat het ritje 700-800 Bath (44 Bath = 1 euro) zou kosten. Maar op de website van het hotel had ik gelezen dat het niet meer dan 300-400 zou mogen zjin, dus ik dacht nee hè heb ik weer... Toen ik zie dat ik het er niet mee eens was probeerde hij het er nog op te gooien dat het een grotere auto was en daarom duurder (en voortdurend zeggen Oke? Oke? Happy! Happy!). Maar ik had er geen zin in om zoveel te betalen dus na wat stevig onderhandelen uiteindelijk voor 450 voor elkaar gekregen. :)
Zo werd ik dus al snel ondergedompeld in de Thaise toeristen cultuur, waar ze standaard te veel vragen en je dus praktisch altijd aan het onderhandelen bent over prijzen wat af en toe best vermoeiend kan zijn....
Ik was dus blij Franca te zien en hebben lekker bij gekletst onder het genot van een stroopwafel (mede mogelijk gemaakt door Marieke en Jeroen :D) waar Franca ook blij verrast mee was. Daarna maar snel gaan slapen want het was al laat en we zouden alleen de volgende dag samen hebben om wat dingen in Bangkok te bekijken dus zouden er weer optijd uit.

Bangkok dag 2
We zijn met z’n tweeen naar een weekendmarkt, een tempel en super grote liggende boedha geweest. Daarna weer terug naar hotel om lekker verfissende duik te nemen in het zwembad (ja ben maar wat luxe begonnen aan mijn reis ;)). Ik was er ook wel erg aan toe, want phoe wat is het warm en benauwd in Thailand. Het voelt echt alsof je in een sauna loopt. Na avondeten en een drankje maar weer het bed in gedoken want ook de volgende dag zouden we (al)weer vroeg opstaan omdat Franca de bus zou nemen naar Cambodja en ik verder naar het noorden zou gaan. Ik vond het super fijn dat ik mijn eerste dag in Thailand samen met Franca kon doen omdat zij al een paar weken in Thailand was en dus wat meer van het reilen en zeilen afwist en wat lekker is om te eten en dergelijke.

Ayutthaya
De eerste stad die ik op de planning had staan heet Ayutthaya en was zo’n 2,5 uur van Bangkok met een minivan. Omdat ik ‘s avonds al weer door zou reizen met een nachttrein naar Chiang Mai (700km ten noorden van Bangkok), eerst maar kaartje gekocht om me van een plekje met bed te verzekeren. Daarna een als een echte Hollander een fiets gehuurd om Ayutthaya te verkennen, wat wel even wennen was gezien ze aan de linker kant van de weg rijden. Dus had nog geregeld dat ik de verkeerde kant op keek met oversteken en rotonde nemen voelde heel raar.
Ayutthaya was de hoofdstad van Thailand in de 14e eeuw. Er zijn nog veel oude tempel- en paleizen ruïnes die verspreid over het oude centrum staan. Dus de hele dag beetje heen en weer gecrossed (deels bewust, deels omdat de kaart niet helemaal duidelijk was >.<).
Na avondeten wilde ik snel het pondje naar het treinstation nemen. Alleen bleek die niet meer te gaan (ik lichtelijk in de stress of ik nog wel optijd op het station zou zijn). Een Thais meisje wilde ook de pond nemen dus stelde ik voor om samen een tuktuk te nemen maar zij zei dat we beter een motortaxi konden nemen. Dood eng, zo met zn drieën op een scooter maar goed en wel aangekomen bij het station weigerde het meisje ook nog om de kosten te delen dus had ik toch geluk bij een ongeluk. Op station waren verschillende backpackers die ook de nachttrein zouden nemen (waaronder 2 Canadezen en een pools stel die ook bij mij in de minivan vanuit Bangkok hadden gezeten) dus daar gesprekje mee aangeknoopt en in de trein gezellig verder gekletst. Ondanks de prima bedden heb ik niet veel geslapen vanwege spanning en lawaai.

Chiang Mai
Bij aankomst stonde promoters voor verschillende guesthousen al op ons te wachten en al snel zag ik degene waar Franca ook was geweest, die aanbood om ons gratis en vrijblijfend naar hun guesthouse te brengen. Aangezien deze ook een zwembad hadden hebben we ingestemd en de kamers bleken prima. omdat we met zn drieën waren (ik en de twee Canadezen) was het nog goedkoop ook nog. Na lekker opfrissen in zwembad en douche besloten we om een ontbijt te scoren en Chiang Mai te verkennen. Ook hier waren veel tempels en boedha’s (deze waren nog wel compleet).
Rond 4 uur werden we weer terug verwacht bij ons guesthouse omdat we opgehaald werden voor een heuse Thaise kookworkshop. We gingen eerst naar de markt waar Ritchie, de kok, ons verschillende producten liet zien die we zouden gaan gebruiken en uitleg er over gaf. Daarna gingen we naar zijn huis waar het echte werk zou beginnen. Ik heb een kokossoep met kip, panang curry, kip met cashewnoten, Pad Thai en banaanloempia’s gemaakt. Het was allemaal super lekker (al zeg ik het zelf :P) en het bleek niet heel moeilijk om te maken. Alleen is dan nog de vraag of het de volgende keer nog zo zal zijn >.<
Voor de volgende dag had ik een zipline geboekt (á la tarzan door de jungle van platform tot platform gaan). Dit was super leuk! De zipline had in totaal 48 platforms en het langste stuk was wel 900m lang en dat boven afgrond van zo’n 60m wat het best wel gaaf :).
Omdat ik die avond ook nog naar Pai (80km ten noorden van Chiang Mai) wilde, eerst maar naar het busstation gegaan. Eerst volgende minivan ging 1,5 uur later dus had nog mooi even tijd om avondeten te scoren. De rit zou ongeveer 4 uur duren. En wat voor rit.... eerste half uur ging nog wel maar de 3,5 uur daarna bestond alleen nog maar uit bochten!! (volgens lonely planet zo’n 735 stuks). Dus ik was erg blij toen ik eindelijk aankwam. Toen snel opzoek naar een hostel die nog plek had. Gelukkig waren deze er in overvloed dus hoefde ik niet ver te zoeken en kon ik zo mn bed in duiken na deze vermoeiende maar leuke dag.

Pai
Deze keer de tijd genomen om een beetje uit te slapen. Pai ligt midden in het gebergte en staat bekend om zijn relaxete atmosfeer en mooie natuur. Het centrumpje stelde niet veel voor dus heb een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen. Helaas had ik niet goed naar de benzinepeil gekeken toen ik de scooter meekreeg en na zo’n 2 uurtjes heen en weer crossen stond ik in 1x stil.... Ik wist waar een tankstation was, maar ik wist ook dat het een eindje lopen werd. En gezien het midden op de dag was, was dit een beste opgave. Gelukkig schoot een Thais meisje me te hulp en haalde met behulp van jarrycan wat benzine voor me. Daarna kon ik weer verder cruizen langs olifantenkampen, strawberry cafe’s, tempels en de indrukwekkende natuur. Op terugweg begon het in één keer te plenzen dus snel scooter weer ingeleverd en lekker hapje gaan eten. De rest van de avond vooral veel tijd besteeds aan het uitzoeken of ik eventueel nog naar Myanmar (Burma) zou gaan om daar te gaan duiken ipv naar Koh Tao eiland. Bart had van een collega gehoord dat het daar nog veel mooier en goedkoper was. Uiteindelijk bleek dit niet echt mogelijk, gezien ik dan nog een visa moest regelen en een heel eind moest reizen voordat ik de grens over zou kunnen.

Sukhothai
Gezien ik dezelfde weg weer terug moest naar Chiang Mai om door te kunnen reizen naar Suhokthai (320 km ten zuiden van Chiang Mai), was ik vroeg op gestaan. De reis verliep soepel, sloot goed op elkaar aan en 5 uur verder kwam ik aan in het nieuwe Sukhothai waar ik een guesthouse had gevonden die gratis gebruik van fiets aanbood. Alleen had ik niet helemaal bij stil gestaan dat het oude Sukhothai (die ik de volgende dag wilde bekijken) 14km verderop lag. Maar achja, beetje lichaamsbeweging kan nooit kwaad. De nightmarket was net begonnen dus daar nog maar even rondje over gedaan en avondeten gehaald bij één van de vele ‘straatrestaurantjes’.
Om de ergste hitte voor te zijn (het werd elke dag zo’n 35 graden), de volgende dag maar vroeg vertrokken. Het oude Sukhothai was de hoofdstad van Thailand in de 13e eeuw. Het is opgebouwd uit 5 zones: centrum, noord, oost, zuid en west. Het centrum heeft een stadswal en is ongeveer 4km2 groot en heeft nog veel ruïnes van het paleis en 26 tempels. In straal van 5 km rondom het centrum waren nog zo’n 70 temples en boedha’s maar heb ze niet allemaal bekeken. Was toch wel wat veel.... ;).
Halverwege de dag sloeg echter de pech weer toe..... een lekke band. En natuurlijk was ik net ergens achteraf en had ik geen spullen meegekregen om het zelf te fixen dus betekende dat ik weer een heel stuk terug moest lopen naar de ingang van het centrum gedeelte waar verschillende fietsverhuurders zaten. Eerste deed niet aan reparaties maar de 2e gelukkig wel dus 10 minuten later stond ik weer buiten de banden weer vol lucht. De beste man wilde er maar 10 Bath voor hebben (zo’n 25 cent) maar ik was hem zo dankbaar dat ik hem 20 Bath heb gegeven en gelijk weer op de fiets gestapt om de rest van het park te bekijken.
Tegen einde van de middag begonnen steeds meer donkere wolken zich te verzamelen en nog geen minuut later begon het te HOZEN! Snel dekking gezocht onder een grote boom die me de eerste 5 minuten mooi droog hield maar toen werd het daar toch ook wel wat natjes en leek er niet op dat het snel zou ophouden met regenen. 200 meter verderop was een overdekt restaurant gedeelte. Na wat wikken en wegen toch het sprintje gewaagd, maar alsnog helemaal doorweekt aangekomen. Toen het opklaarde had ik het wel een beetje gezien in het park en ben weer terug naar het guesthouse gegaan om een lekkere douche te nemen.
In het nieuwe Sukhothai leek een of ander braderie/feest te worden gehouden met veel eetkraampjes en een muziekband. Op een groot scherm werden net de hoogte punten van NL-ESP wedstrijd getoont waarvan ik via de whatsapp al had gehoord dat het een spectaculaire wedstrijd was geweest. Daarna maar eens optijd naar bed gegaan want ook de volgende ochtend zou ik vroeg op staan omdat me nog een lange reis te wachten stond naar een eiland in het zuidoosten.

Plaspauze! We onderbreken tijdelijk het verhaal.
Voor eigen gezondheid wordt u geadviseerd om even een break te nemen. Loop een rondje op uw plek, draai wat met uw hoofd en schud de schouders even lekker los, pak nog even wat te drinken of wat lekkers....Klaar? Dan kunt u nu weer verder gaan met lezen....

Sukhotai  Phitsanulok  Bangkok  Chumphon  Koh Tao
8 uur ’s morgens vanuit Sukhotai een bus naar Phisanulok gepakt, want vanuit daar zou een trein gaan naar Bangkok. Mannetje van de tuktuk die me naar het busstation had gebracht in Sukhotai zei dat er ook een bus direct naar Bangkok zou gaan die er 7 uur over zou doen. Maar omdat ik dacht dat de trein sneller en goedkoper zou zijn toch maar bij mijn originele plan gebleven. Achteraf wensde ik dat ik de bus had genomen. Want aantgekomen in Phitsanulok bleek dat de trein al 2 uur vertraging had, die uiteindelijk op liep tot 2,5 uur. En de trein deed er geen 5 uur over (zoals in de lonely planet stond vermeld) maar 8 UUR :(. Gelukkig onderweg in de trein bij een paar aardige locals die (meerdere keren) checkte of ik wel in de goeie trein en coupé zat (blijkbaar reizen buitenlanders bijna nooit 3e klas ;)) en wat lekkernijen met mij deelde. Toen ik eindelijk aankwam op treinstation van Bangkok was het al 9 uur ’s avonds. Snel naar het loket om kaartje voor de nachttrein naar Chumphon en boot naar KohTao te kopen, hopend dat er nog bedden vrij waren op de trein. Maar helaas... de laatste trein die naar Chumphon ging had alleen maar stoelen... dus na de vermoeide reisdag beloofde dat niet veel goeds voor de nacht. Gelukkig reed deze trein wel gewoon op tijd.
De overstap van trein naar bood zat bij de kaartjes inbegrepen dus dat verliep gelukkig soepeltjes. Het weer was er helaas niet beter op geworden. Dus de 1,5 uur met de bood naar Koh Tao was behoorlijk ruig met hier en daar wat kotsende mensen... gelukkig was de crew er op voorbereid en rende rond met plastic zakjes...

Koh Tao
Na totaal 25 uur reizen was ik dan eindelijk op het duikers-paradijs Koh Tao aangekomen.
Bij de duikschool bleek dat ik diezelfde dag niet gelijk mijn refresh duik kon doen wat misschien ook wel goed was gezien hoe moe ik was. Verder die dag weinig gedaan en vooral vroeg naar bed gegaan. Volgende dag kon ik eindelijk een keertje wat uitslapen want mijn duik was pas om 12 uur gepland. In een groep van 5 gingen we met de boot naar de duikplek. Na alles weer opgefrist te hebben over handgebaren onder water en hoe je je gear in elkaar zet, kon ik dan eindelijk na 3 jaar weer eens de onderwater wereld gaan verkennen :). Duik zelf was verder niet heel bijzonder omdat we nog allerlei oefeningen onderwater moesten doen. Aan einde van de duik stelde ik voor om samen wat te gaan eten of drinken, waar een meisje uit Florida en Nederlands meisje mee instemde. Volgende dag moest ik beslissen of ik eventueel de advanced cursus zou gaan doen of een paar losse duiken. De prijzen voor de cursussen waren zo goedkoop in vergelijking met ergens anders dat ik na lang wikken en wegen toch maar besloten had om de advanced cursus te doen. Meisje uit Florida en haar broer gingen die ook doen dus dat was wel gezellig. Cursus bestond gelukkig uit bijna geen theorie en totaal 5 duiken. Eerste duik was om buoyancy (zweefkunsten onderwater) te verbeteren. Tweede duik was een navigatie duik waarbij we een getekend kaartje met windrichtingen en diepte meters van de duikplek meekregen en zelf met een compas en duikcomputer, die je diepte aangeeft, onze weg moesten vinden. Ondanks dat we druk waren met navigeren toch nog veel leuks kunnen zien, waaronder grote triggerfish met een zee-egel in z’n bek. Helaas had ik geen filmrolletje voor mn onderwatercamera kunnen vinden dus geen duikfoto’s kunnen maken :(.
De derde duik was de nacht duik. Was erg leuk en hier onderandere een super grote zeeschilpad en blue spotted stingray gezien.
Deze twee dagen was er ook een festival gaande. Dus na het duiken nog even een rondje over het terrein gedaan waar groot podium was op gezet en heel veel eettentjes. De volgende ochtend werden we alleen al weer om 6 uur ’s morgens verwacht dus konden het niet te laat maken.
De 4de duik was de diepte duik, waarbij je tot 30 meter diepte gaat. Ik was eerst wel een beetje angstig voor, want hiervoor mocht ik alleen nog maar tot 18 meter diepte duiken. Maar voordat ik het doorhad zaten wel al op 30 meter. De 5de duik was een wrakduik. Ook deze was erg leuk omdat het wrak nog in erg goeie staat was. Het wrak was ooit een Japans oorlogsschip die ze pas 2 jaar geleden hebben laten zinken.
Verder lekker geluierd op het strand en deze keer wel wat langer kunnen genieten van het festival waar een leuke coverband uit Bangkok speelde en later een DJ kwam.

Toen was het al weer tijd om terug te reizen naar Bangkok. Deze keer een andere boot die er 3,5 uur over deed om in Chumphon aan te komen maar gelukkig was het weer mooi en deze keer geen kotsende mensen om me heen :). Deze boot was de laatste mogelijkheid om naar vaste land te gaan maar sloot daardoor niet helemaal aan op mijn trein. Maar gelukkig waren er meer backpackers die ook nog 4 uur moesten wachten (wat uiteindelijk 5,5 uur werd omdat de trein weer eens vertraging had) dus daar hapje mee gegeten. Deze keer had ik het bovenbed wat iets minder comfortabel lag als het beneden bed maar ik was allang blij dat ik een bed had ;). Helaas was deze treinreis wel een stuk hobbeliger en stond de airco erg koud, dus alsnog nauwelijk kunnen slapen....

Bangkok 2.0
Bij aankomst op treinstation taxi gepakt naar Kao San Road, het backpackers centrum van Bangkok. Deze keer niet veel meer geluk met de taxi, de meter “werkte niet”. Maar na weer stevig onderhandelen toch mooi prijsje kunnen regelen. Na een mooi guesthouse te hebben gevonden die nog een kamer vrij had, gelijk weer op pad gegaan naar Grand Palace, waar de Thaise koningen van 18e eeuw tot midden 20e eeuw hebben gewoond. Ook hier weer veel mooie tempels en boedha’s. Daarna was ik alleen zo moe dat ik maar weer terug naar guesthouse ben gegaan en even uurtje ben gaan liggen. Ondertussen kwam er ook een verkoudheid opzetten, waarschijnlijk door de airco op de trein. Maar na het dutje voelde ik me veel beter dus weer op pad gegaan om de overige toeristische attracties te bekijken. Aan het eind van de dag een heerlijke Thaise massage van een uur gehad. Heeerlijk!
Volgende dag was al weer de laatste dag van mijn verblijf in Thailand. Ik wilde nog een keertje naar de weekendmarkt om mijn souveniertjes in te slaan. Dus de tuktuk gepakt. De bestuurde wilde me langs een expo brengen die op de route er naar toe lag. Als ik daar even 3 minuten rond zou lopen zou hij een pasje voor 1 keer gratis benzine krijgen. Hij zou mij dan 50 Bath korting geven. Ik dacht ach waarom ook niet. Maar nadat hij bij iemand even had geinformeerd bleek dat de expo nog niet open was (en hij begon ondertussen ook een wat andere richting op te rijden). Ik had op de kaart bij gehouden welke kant we op gingen dus maakte er een opmerking over dat we een rondje hadden gereden en dat als de expo nog niet open was dat hij me dan maar gewoon naar mijn eindbestemming moest brengen voor de oorspronkelijk afgesproken prijs. Na wat mopperen, stemde die er gelukkig wel me in. Ik denk dat hij niet helemaal had verwacht dat ik kaart kon lezen of einigszins gevoel voor richting had... (Scoor!!).
Na slenteren over de markt en door het nabijgelegen park, naar een indoor schopping center gegaan om beetje aan de hitte te ontsnappen. Het shopping center was super groot, 7 verdiepingen, en je kon er bijna alles wel krijgen.
Ondertussen begon ik wel moe te worden en de verkoudheid hielp ook niet echt dus maar met een motortaxi (stuk goedkoper maar blijft toch wel beetje eng) terug gegaan. Ik had mijn spullen bij het guesthouse achtergelaten dus na deze te hebben op gepikt en in nabij gelegen restaurant nog wat gegeten te hebben, met een minivan naar de airport gegaan. Hier kwam ik een Zuid Koreaanse jongen tegen dus daar nog even wat mee gekletstb en dan merk je duidelijk dat als je een beetje je best doet Koreanen vanzelf wat opener worden. Want waar eerst nauwelijks een paar woorden uit z’n mond kwamen zaten we aan het eind gezellig te kletsen (maar wat misschien ook deels kwam dat hij niet heel goed Engels kon). Vlucht zelf verliep redelijk, alleen weer maar weinig kunnen slapen. Aankomst in Korea was nog wel even spannend bij de douane, maar dat verliep gelukkig heel vlotjes.

Korea
Zo geweldig als Thailand was, zo fijn was het ook weer om op wat bekender terrein te zijn. Hier kan ik tenminste de borden lezen en mezelf enigszins verstaanbaar maken. Dat ging in Thailand niet.
De eerste dag van terug komst had ik nog vrij genomen van school om een beetje bij te komen. Dinsdag was ik vol goede moed weer naar school gegaan maar was ik in de middag al weer terug naar huis gegaan omdat ik me zo beroerd voelde... blijkbaar hadden de verkoudheid en vermoeidheid z’n tol geëist en had ik een flinke griep te pakken.
Donderdag voelde ik me weer wat beter en was weer naar school gegaan, maar vrijdag ochtend werd ik wakker met een hele opgezette keel. Dus opzoek naar een huisarts. (mijn kamergenoot was verpleegkundige en was wel eens bij haar in het ziekenhuis geweest dus daar maar naar toe gegaan). Uiteindelijk bleken mijn keelamandelen ontstoken. Wat medicatie voor geschreven gekregen en moest na 3 dagen terug komen voor controle.
Dus daar zat ik dan op mn verjaardag in het ziekenhuis. Maar ik was allang blij dat ik me al weer wat beter voelde en ben daarna gewoon weer naar school gegaan, waar ik door iedereen van kantoor werd verrast met een heerlijke taart! (hier hoef je niet zelf te trakteren maar halen de andere taart voor je! :)). Toen ik later ’s avonds thuis kwam verraste mijn huisgenoten me met nog een lekkere taart, dus de verjaardags stemming zat er goed in.
Alleen later in de week sloeg het noodlot weer toe en kreeg ik een allergische reactie op de antibiotica die ik voor mn amandelen had gekregen. Dus kon ik weer naar het ziekenhuis toe... Gelukkig sloeg de medicatie daarvoor snel aan. Zo verliep mijn terug komst dus wel wat onstuimig...
Maar verder ook leuke dingen gedaan. Zo ben ik naar 2 dansworkshops geweest, 1 choreograaf uit Amerika en 1 uit Japan. En ben ik begonnen met het volgen van Koreaanse lessen voor 2 avonden in de week. Tot nu toe met zelf studie een heel eind gekomen, maar het werd nu toch echt tijd voor lessen.
School werk verloopt verder goed, door die week ziek zijn zal ik waarschijnlijk wel wat vertraging op lopen maar gelukkig heb ik daar genoeg tijd voor.

Even een applausje voor jezelf als je het tot hier heb weten te lezen!!!

tot snel weer!

Liefs Carliene

Hierbij de foto’s
https://www.flickr.com/photos/57953923@N03/sets/72157645217283979/

  • 20 Juli 2014 - 12:00

    Kim:

    Hoi Carliene! In een ruk uitgelezen hoor ;-) Klinkt allemaal super leuk!
    Groetjes Kim

  • 20 Juli 2014 - 12:03

    Wilke:

    Wouw wat heb je veel gedaan in die twee weken Thailand. Je bent er echt door heen geraced! Niet zo gek dat je hem voelde aan het einde. leuk he hoe vriendelijk sommige Thaise kunnen zijn. Succes nog met je stage!

  • 21 Juli 2014 - 22:01

    Inge:

    Hoi Carliene
    Sorry, toch in een keer uit gelezen. Wat heb jij een energie om zoveel in Thailand te ondernemen. Petje af! En nu je advanced gehaald. Kunnen we samen naar 30 meter!
    De tijd zal nu wel ineens snel gaan nu je naar het eind van je stage gaat. Veel plezier de laatste maand!
    Liefs, Lex en Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Carliene

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 14411

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 10 September 2014

Seoul, South Korea

16 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Aruba

Landen bezocht: